Blogs & Tips

Verstandige tussendoortjes helpen je de dag door!

Format Afbeelding

VERSTANDIGE TUSSENDOORTJES HELPEN JE DE DAG DOOR!

Je kent het wel: geen tijd om goed te ontbijten, druk druk druk met jezelf en evt. met de rest van het gezin om iedereen op weg te helpen naar school, werk etc. en dan komt die grote suikerdip rond de klok van 10.00 uur. En als je dan niets ingepland hebt staan in je voedingsplan van die dag en er zijn lekkere zeer ongezonde snacks voorhanden, dan is de keuze gauw gemaakt.

Probeer het ECHT niet te doen, want eigenlijk maak je het alleen maar erger. Die suikerbom, die je dan naar binnenwerkt, geeft heel even het ultieme tevreden gevoel, maar een half uur later krijg je juist door dit te eten WEER die aandrang naar lekkers en zoets en voel je je eigenlijk heel belabberd als je dan niet weer iets met veel suiker eet of drinkt. Het hormoon insuline in je lichaam is hiervan de hoofdschuldige.

Maar wat helpt je dan wel goed de dag door? Hieronder enkele tips:

  1. Allereerst hoe druk je in de ochtend ook bent, probeer altijd goed te ontbijten.
  2. Plan je maaltijden op de dag, maar plan ook zeker je tussendoortjes!
  3. Kies gezonde varianten van de tussendoortjes die je zo lekker vindt. Bedenk eens wat nieuwe tussendoortjes die bestaan uit groenten, fruit of eiwitten.
  4. Vergeet ze vooral niet op tijd te eten!
  5. En tenslotte pas de 80-20% regel ook hierbij toe. Leg de lat niet altijd zo hoog en gun jezelf af en toe eens wat echt lekkers. Plan het in en je zal zien dat het dan helemaal lekker smaakt.

Wilt u meer weten over hoe u uw tussendoortjes gezond kunt houden en misschien wel uw hele voedingsplan in combinatie met de juiste training kunt aanpassen aan een gezonde levensstijl, dan bent u bij ons aan het juiste adres!

In Dudok Private Gym kunt u trouwens na de training ook genieten van een heerlijk kopje koffie of thee en een gezond tussendoortje!


 

 

 

 

 

 

 

Neem contact met ons op voor het maken van een vrijblijvend informatiegesprek en eventueel een gratis proeftraining!

 

En nu weer aan de slag!

Format Afbeelding

Hoog tijd om na de vakantie weer aan de slag te gaan, maar geen zin om lang in de gym te staan?

De zomervakantie is helaas weer voorbij, heerlijk genoten van het mooie weer, de vrije tijd, de lekkere hapjes en drankjes en dan nu de harde werkelijkheid dat er zeker weer wat aan de conditie en/of het gewicht gedaan moet worden.

Maar wat houd je dan tegen? De gang naar de sportschool omdat je er zoveel tijd mee kwijt bent? Dat hoeft echt niet hoor……..hieronder een aantal tips!

  1. Train kort, maar krachtig:

Je kent ze wel, mannen en vrouwen die zowat in de sportschool wonen. Elke dag zie je ze urenlang allerlei oefeningen doen (overigens ook afgewisseld met lange periodes van kletsen met de buurman/vrouw). Voor de een is dit his of her way of life en hebben verder niet veel omhanden, maar de meeste mensen hebben het druk, druk, druk!

Korte trainingen waarbij de nadruk ligt op een hoge intensiteit en laag volume zorgen ervoor dat het lichaam zo snel mogelijk verstoord raakt en dus snel wordt aangezet tot herstel van de spieren (de zgn. afterburn). En dat is nou precies wat we nodig hebben om sterker, fitter te worden en de broodnodige calorieën te verbranden.

Maar wat te doen dan om je trainingen zo kort en effectief mogelijk te houden?

  • plan allereerst goed op welke dag je welke training gaat doen: wissel krachttraining af met een cardiotraining waarbij de nadruk ligt op de krachttraining en plan vooral ook rustdagen in!
  • Houd de trainingen kort (max 30 tot 45 min) maar wel intensief, dus haal er dan wel alles uit wat er in zit! Maak daarbij gebruik van oefeningen waarbij het hele lichaam wordt ingezet. Een paar voorbeelden van de meest effectieve korte trainingen zijn kettlebelltrainingen en korte intensieve circuittrainingen afgewisseld met korte intensieve cardio-oefeningen (zgn. HIIT-trainingen). Heb je interesse in deze manier van trainen, maak dan eens een afspraak in onze gym voor een gratis proeftraining.

  1. Eet gezond en let op de calorieën:

 Alleen trainen is echt niet genoeg. Wil je gewicht verliezen en je fitter gaan voelen, dan zal ook echt de voeding aangepakt moeten worden. En heb je je trainingen op orde, dan is het zonde om het effect, wat je daarmee bereikt, te niet te laten doen door je ongezonde voedingsgedrag. En het is echt niet zo moeilijk om gelijk een aantal zaken dagelijks aan te passen:

  • drink voldoende water gedurende de dag, maar maak het overigens ook weer niet te gek. Maximaal anderhalf liter water op de dag is voldoende (ongeveer 6 glazen).
  • let op je calorie-inname, want alleen gezond gaan eten betekent nog niet dat daarmee ook de calorie-inname wordt beperkt. Dat wordt zeker in het begin je calorieën bijhouden, want meten is weten! Wij kunnen je daar in combinatie met onze digitale voedingsapp en ons voedingsplan zeker mee helpen.
  1. Slaap voldoende:

Slaap en dus rust geeft het lichaam de tijd te herstellen en dus sterker te worden. Slaap is in de sportwereld vaak het meest ondergeschikte kindje van alle beïnvloedbare factoren om een goede conditie te krijgen. Dus geef je lichaam (en geest) de aantal uren rust die het nodig heeft (dat is overigens voor ieder persoon verschillend). Ook het houden van ‘powernaps’ gedurende de dag kan heel nuttig zijn.

Met bovenstaande tips aan de slag en de resultaten zullen zeker zichtbaar worden in de komende weken! Succes!

Zomervakantie weer voorbij

Format Afbeelding

Heerlijk genoten van de zomervakantie, kinderen weer naar school, tijd om weer eens aan jezelf te werken!! Maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend intakegesprek en een gratis proeftraining!! Wij stellen samen met u een haalbaar doel vast  die u zeker met de juiste inzet en motivatie gaat bereiken!!

Enjoyed the summer holiday, children returned to school, time to work on yourself again!! Make an appointment with us for an intake and a free trial training! We will establish together with you a viable goal that you will certainly achieve with the right effort and motivation !!

 

Dexascan groot succes!!

Format Afbeelding

Afgelopen woensdag was een succes! Tevreden mensen met een Dexascan uitslag waar ze (samen met ons) mee aan de slag kunnen! Voor de een betekende het meer te letten op het terugdringen van het vetpercentage en voor de ander was de botdichtheid op bepaalde plaatsen een aandachtspunt. Er bestaat binnenkort nog een mogelijkheid om zo’n Dexa scan te ondergaan en wel op 12 september a.s. Er zijn nog enkele plaatsen vrij!! Reserveer of vraag ons voor meer informatie op: enrico@dudokgym.nl

Last Wednesday was a success! Satisfied people with a Dexascan outcome with which they can (together with us) set their goals! For the one it meant to take care of reducing the fat percentage and for the other, bone density in some places was a focus. There will be another possibility to undergo such a Dexa scan on September 12 a.s. There are still some places left !! Book or ask us for more information at: enrico@dudokgym.nl

Overgewicht – Krachttraining of cardiotraining?

Om af te vallen is er maar één Golden Rule: Om gewicht te verliezen, zal je meer calorieën moeten verbranden dan dat je binnenkrijgt! Zo simpel is het eigenlijk. Maar hoe creëer je dan een zgn. negatieve energiebalans? Dat doe je vooral door op je voeding te letten en daarbij gebruik te maken van de juiste training. Grofweg kunnen we een onderscheid maken tussen Cardiotraining en Krachttraining.

Cardiotraining is duursport, zoals bv. hardlopen en fietsen en het woord duursport zegt het al: urenlang trainen om een paar honderd calorieën extra te verbranden. Als je mazzel hebt heb je in één uur rond de 500 calorieën verbrand terwijl dat aantal ook minimaal per dag nodig is om überhaupt gewicht te verliezen. Dat zou betekenen dat je dan dagelijks urenlang zou moeten trainen. Dat houdt uiteraard niemand vol en is ook niet goed voor je lichaam.

Krachttraining daarentegen verbrandt weliswaar tijdens een trainingssessie minder calorieën maar heeft wel het grote voordeel dat ook in de tijd erna deze vorm van training een positieve invloed heeft op de stofwisseling en vetverbranding. Nog twee dagen na de training heb je er profijt van. Dus enkel en alleen al om die reden is krachttraining velen malen effectiever dan cardiotraining.  Daar komt nog bij, dat krachttraining er voor zorgt dat je meer spierweefsel gaat aanmaken, die op hun beurt weer meer calorieën en vet verbranden. Zelfs in rust.

Een mooi combi van krachttraining en cardiotraining vormt dus een ultieme ondersteuning in de strijd tegen de overtollig kilo’s!

 

Overgewicht – Voeding

De spijsvertering is een complex proces, maar door enkele simpele aanpassingen van je leefpatroon door middel van juiste training in combinatie met aanpassingen in je voeding is het mogelijk dit proces te optimaliseren. Daarbij is vooral belangrijk wat je lichaam in staat is op te nemen. Dus ondanks een gezond eetpatroon kan je toch nog problemen met je spijsvertering ondervinden hetgeen wordt veroorzaakt door een slechte opname van je voeding. Het nemen van dure supplementen heeft bij een slechte opname dan ook geen enkele zin.

Belangrijk is dus om vooral de opname van de juiste voedingsmiddelen te optimaliseren. Koolhydraten, vetten en eiwitten (liefst onbewerkt en biologisch) dienen onderdeel te zijn van iedere maaltijd.

Heb je dan ook last van overgewicht, dan is het heel belangrijk de stofwisseling van je lichaam omhoog te brengen en vooral te houden, het liefst 24 uur lang. Dan pas heb je dit probleem overwonnen. Deze situatie kan je alleen bereiken door juiste training en vooral ook door juiste voeding.

vraag gratis proeftraining aan